Home

Hatha yoga

We leven in een drukke maatschappij waarin veel van ons wordt verwacht en waarin we ook veel ‘moeten’ van onszelf. Dit levert vaak lichamelijke en emotionele spanningen op. Dat kan zich uiten in slape-loosheid, nervositeit, een opgejaagd gevoel en gespannen spieren. Yoga is dan een manier om de fysieke en emotionele balans weer te herstellen. Een Hatha yogales bestaat uit een serie lichaamshoudingen, adem- en ontspanningsoefeningen. Hatha yoga biedt rust, ontspanning, bevordert de souplesse van het lichaam en vergroot de innerlijke en fysieke kracht. Op een plezierige manier ontwikkel je jezelf binnen de mogelijkheden die je hebt.

Hatha en Restorative yoga

We beginnen de les met Hatha yoga oefeningen (zo'n 45 min).Vervolgens doen we een paar eenvoudige, herstellende (Restorative) en helende yoga houdingen om lichaam en geest tot rust te brengen. We gebruiken veel hulpmiddelen zoals dekens, bolsters en kussens. De hulpmiddelen helpen je om comfortabel te ontspannen, te ademen en te herstellen. Door de paar simpele houdingen die we doen, ontspan je op een dieper niveau en wordt het zelfhelend vermogen van je lichaam aangesproken.

Mindfulness yoga

In mindfulness yoga worden de bewegingen meditatief uitgevoerd. De bewegingsoefeningen worden rustig gedaan om opmerkzaamheid (mindfulness) te beoefenen. Naast wat we fysiek opmerken, zijn er ook gedachten en gevoelens waar te nemen tijdens het bewegen. Wanneer we stiller en met meer aandacht gaan bewegen komt vanzelf een proces van innerlijk vertragen op gang. Het vertragen schept rust en ruimte waarin het lichaam vertelt wat er op diverse niveaus gebeurt. Dit kunnen zowel aangename als onaangename gewaarwordingen zijn. Mindfulness helpt om oordeelvrij dichtbij de ervaring van het moment te blijven. Een milde en vriendelijke houding is daarbij belangrijk. Er komt meer bewustzijn en zachtheid in je dagelijks leven.

Yin yoga

De houdingen die je bij deze vorm van yoga aanneemt zijn vooral gericht op het versterken en het versoepelen van bindweefsel en gewrichten; ze rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los. In Yin yoga worden posities langer vastgehouden, zo heb je meer tijd om je grenzen te verkennen en te verleggen. Je gebruikt je lichaam niet om in een houding te komen, maar je gebruikt de houding om je lichaam beter te voelen. Waar je bij de meeste sporten je spieren aan- en ontspant gaat het er bij Yin yoga om dat je zoveel mogelijk spieren loslaat. Je richt je op het bindweefsel en de gewichten in het gebied waar je de rek voelt. Het bindweefsel en de gewrichten zijn yin, omdat ze stijf en niet elastisch zijn. De spieren zijn yang: elastisch en zacht. Het is echter niet de spierkracht die ons fit maakt, het gaat juist om de flexibiliteit van de gewrichten en het bindweefsel. Top sporters beëindigen hun carrière niet vanwege gebrek aan de spieren, maar door problemen met hun gewrichten. Yin yoga is dé manier om bindweefsel en gewrichten te herstellen en versterken. Als je een zittend beroep hebt, bijvoorbeeld, belast je de gewrichten en het bindweefsel in je bekken en rug. Je spieren zijn constant aan het werk om je lichaam rechtop te houden. Daardoor verkorten ze. Bij Yin yoga laat je die spieren juist los. De houdingen worden daarom zittend of liggend uitgevoerd.

Yin flow yoga

Na een korte meditatie en/of ademhalingsoefening beginnen we de les met een korte flow. In deze flow stretchen we de lichaamsdelen door het maken van een aantal staande, actievere houdingen die we later in de les gaan verstillen in de yin houdingen. Deze flow kan ook bestaan uit het actief kloppen en stimuleren van de meridianen vanuit de Chinese geneeskunde, als voorbereiding op de yin yoga poses die volgen. Het tweede (en grootste) gedeelte van de les bestaat uit verschillende yin yoga houdingen.

Yin yang yoga

Na een korte meditatie en/of ademhalingsoefening volgt een (vinyasa) flow. Deze vinyasa flow is gebaseerd op de meridianen die tijdens de les centraal staat. We stretchen de meridianen actief om tijdens de yin houdingen die volgen bewust te kunnen voelen en ervaren wat er gebeurt met de energie in deze energiebanen. De les wordt afgesloten met een serie van yin houdingen van ongeveer 30-40 minuten.

Yoga voor ouderen

Gaat bewegen niet (meer) zo soepel, raak je sneller uit balans, of voelen je gewrichten stijf en pijnlijk aan? Yoga laat je ervaren dat je nog heel wat kunt en dat een grotere beweeglijkheid mogelijk is. Tijdens de les doen we zachte, eenvoudige bewegingen op de cadans van de ademhaling. Daarmee maken we gewrichten soepel, versterken we de (been)spieren en oefenen we ons evenwicht. De oefeningen pas ik aan je mogelijkheden aan. We bewegen samen en in stilte brengen we onze gedachten tot rust. Zo geeft yoga plezier en voldoening. Na de les voel je je fit en ontspannen en is er tijd voor een kopje thee. Voor iedereen, en zeker voor ouderen, is het nodig om te bewegen. Uit onderzoek blijkt keer op keer: stilstand is achteruitgang. Bewegen met aandacht heeft een positief effect op je lichaam (spieren, bloedsomloop, ademhaling etc.) én geeft je een goed gevoel. Het kalmeert gevoelens en maakt gedachten rustig.

Yoga Nidra en Restorative Yoga

We beginnen de les met eenvoudige, herstellende (Restorative) en helende yoga houdingen en oefeningen om lichaam en geest tot rust te brengen. We gebruiken veel hulpmiddelen zoals dekens, bolsters en kussens. De hulpmiddelen helpen je om comfortabel te ontspannen, te ademen en te herstellen. Door de paar simpele houdingen die we doen, ontspan je op een dieper niveau en wordt het zelfhelend vermogen van je lichaam aangesproken. Daarna mag je komen liggen en start de Yoga Nidra sessie. Yoga Nidra dat letterlijk 'slaap van de yogi's' betekent is een vorm van meditatie die kan worden gebruikt om je zowel geestelijk als lichamelijk voor te bereiden op het bereiken van diepere niveaus van bewustzijn. Het is een systematische ontspanningstechniek, gericht op de ontspanning van zowel het fysieke, mentale als emotionele lichaam. Tijdens de sessie volg je de stem van de docent die je door de verschillende lagen van de sessie heen leidt. Zo worden bijvoorbeeld de delen van je lichaam benoemt en je ontspant zo via de hersenen jouw fysieke lichaam. Je adem wordt subtieler en je hersengolven passen zich aan waardoor je in een toestand komt tussen slapen en waken in, waar je lichaam een natuurlijke staat van evenwicht kan vinden. Het innerlijk bewustzijn blijft echter wakker. Je komt in een 'ontvankelijke staat van zijn' terecht. In deze ontvankelijke staat worden oude negatieve patronen afgebroken. Spanningen die je onbewust vasthoudt kunnen verwerkt worden en los gelaten. Vervolgens plaats je dan een positieve wens (sankalpa) in je bewustzijn. Daarna kom je terug uit de Yoga Nidra. De sessie duurt drie kwartier. Geplande data: 7 juni, 5 juli.

Ervaringen:

"De lessen van Manon verlopen in een heel plezierige sfeer en zijn goed geordend. Je gaat steeds soepel en vanzelfsprekend naar de volgende oefening of houding. Manon begeleidt trefzeker met haar stem en soms doet ze houdingen voor. Je hebt nooit het idee dat je iets moet presteren maar wel dat je actief met de oefeningen bezig moet zijn. Dat is ook de uitdaging. Manon is een model voor haar leerlingen door de manier waarop ze met yoga omgaat."
(Joop, docent hbo)
"Manon helpt mij thuis te komen bij mijzelf. Haar yoga lessen hebben thema's die op magische wijze precies aansluiten bij wat ik op dat moment nodig heb: rust, zachtheid of juist kracht. Ze brengt mij van mijn hoofd in mijn lijf en laat mij daar steeds weer nieuwe ontdekkingen doen. Zo kom ik zwevend op of zinkend in talloze gedachten haar les binnen om ontspannen, vitaal en geaard weer naar buiten te gaan."
(Mireille, schrijfster en kinderrechtenspecialist)
"Ik doe al jaren aan yoga, en sinds een jaar of vijf bij Manon. Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar tijdens de lessen weet zij mij te vervullen met een aangename leegte. Het is zó heerlijk om ondanks je drukke bestaan toch zorgeloze momenten in te kunnen bouwen. En Manon verrast onze groep iedere week weer met iets nieuws. Heel inspirerend!"
(Patricia, vrijgevestigd psycholoog)